Volg ons



04-10-2017

Duurzaam voedsel in trek bij Nederlandse consument, gaat Dordrecht ook voor duurzaam voedsel?

Uit het Financieel Dagblad:

Duurzaam voedsel in trek bij Nederlandse consument

De Nederlandse consument kiest steeds vaker voor duurzaam voedsel. De bestedingen aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerde levensmiddelen zijn vorig jaar met 26% gestegen tot €3,8 mrd. Dat komt neer op een marktaandeel van 10%, waar dit in 2010 nog slechts 3,5% bedroeg.

Dit blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel die minister Henk Kamp van Economische Zaken dinsdag naar buiten heeft gebracht. Uit de groeicijfers concludeert de bewindsman dat de levering voor duurzaam voedsel de nichemarkt is ontstegen en dat het voor ondernemers lonend is om hun assortiment op dit gebied uit te breiden.

Duurzaam voedsel, sinds zeven jaar onafgebroken in aandeel gestegen, wordt gedefinieerd als voedsel dat voorzien is van een duurzaamheidskenmerk. In supermarkten en bij verkooppunten 'on the go', zoals op vliegvelden, spoorwegstations en tankstations, was de groei het sterkst, respectievelijk 36% en 42%. Dit komt mede doordat deze ondernemers meer duurzame producten aanbieden, zodat de klant vaker voor dit alternatief kan kiezen.

In de professionele markt, waartoe horeca, zorginstellingen en catering worden gerekend, zet de groei van de afgelopen jaren door met 14% in 2016.

Duurzame eieren zijn gewild

Duurzame eieren zijn het meest gewild, met een marktaandeel van 40% van alle verkochte eieren. Ook duurzame vis wordt goed verkocht met een aandeel van 30%. Duurzame koffie en thee komen eveneens uit op 30%. De meeste artikelen zijn verkocht met het keurmerk Biologisch, gevolgd door Beter Leven en UTZ Certified.

De grootste procentuele omzetstijging was er voor het keurmerk Beter Leven, waarvan de afzet in 2016 een waarde had van €1,1 mrd, een stijging van 99% ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is te danken aan uitbreiding van het assortiment dierlijke producten met dit keurmerk in supermarkten, met name bij vlees en vleeswaren.

In een begeleidende brief aan de Tweede Kamer zegt Kamp te verwachten dat de verkooptrend van duurzame producten het bedrijfsleven de komende jaren zal aansporen het aanbod hiervan verder te vergroten.